9 Kasım 2010 Salı

KAYSERİ LİSESİ TARİHÇESİ

KAYSERİ LİSESİ

Kayseri Lisesi 13 Eylül 1893 tarihinde bugünkü Kurşunlu Camii civarında Seyfullah Efendi konağında DERECE-İ ULA MEKTEB-İ MÜLKİYE İDADİSİ adıyla üçü Rüştiye, ikisi İdadi olmak üzere beş sınıflı olarak öğretime başlamıştır.

1895-1896 ders yılında öğrenci sayısı 60 a yükselmiş olup, ilk mezunu 5 kişidir. Konağın ihtiyacı karşılayamaması üzerine bugünkü binanın yapımına başlanmış olup 1903'te tamamlanmıştır.
1915-1916 öğretim yılında Sultani oldu. Sakarya savaşı sırasında Ankara nın boşaltılması söz konusu olunca binanın Büyük Millet Meclisine bırakılması için hazırlıklar yapılmıştır. Aynı yıl Ankara Sultanisi ile birleştirilerek üç dönemli 12 yıl süreli yatılı Sultani durumuna getirilmiştir. 1923 yılında Ziya Gökalp in kanun teklifi ile Sultani adı Liseye çevrildi.

1935-1936 ders yılında kız ortaokulu ile birleştirilerek karışık lise olarak öğretime 1962-1963 ders yılına kadar devam edildi.

1959-1960 öğretim yılında Kayseri Lisesi ne bağlı olarak açılan Akşam Lisesi 1980-1981 öğretim yılında ayrı müdürlük haline gelmiştir. Akşam Lisesi bölümü 1982-1983 öğretim yılında kapatılmıştır.

20. Yüzyılın başlarında yapılan tarihi okula zaman zaman ek binalar yapılmıştır. Bunlardan laboratuarların bulunduğu kısım 1956-1957 öğretim yılında, pansiyon binası 1965-1966 öğretim yılında, spor ve konferans salonlarının bulunduğu bina 1976-1977 öğretim yılında hizmete girerek okul bugünkü kültür kompleksi haline gelmiştir.

Kayseri Lisesi kuruluşundan bugüne kadar 25.000 civarında mezun vermiştir. Mezunları arasında şehitler, gaziler olduğu gibi Türkiye hatta dünyaca ünlü Başbakan, Cumhurbaşkanı, Bürokrat, Bilim Adamı, İş Adamı, Sanatçı vb. kişiler mevcuttur.

Kayseri Lisesi kurulduğu günden beri Türk Milli Eğitiminin amaçlarına uygun Atatürk ilkeleri doğrultusunda öğrenciler yetiştirmiş ve yetiştirmeye devam etmektedir. 1987 den sonra ikili öğretime geçiş ve eğitim sistemindeki değişiklikler (sınıfta lokomotif görevi yapan çalışkan öğrencilerin Anadolu Lisesi, Fen Lisesi vb. okullara seçilmeleri) nedeni ile başarı oranı düşmüşse de 1994-1995 öğretim yılında bünyesinde açılan Yabancı Dil Ağırlıklı Lise bölümü ile eski başarı oranını yakalama yolundadır. 1997-1998 öğretim yılında bu bölüm ilk mezunlarını vermiş olup üniversite giriş sınavında ( Ö.S.S de) başarı oranı % 100 dür. 2005-2006 Öğretim yılında okulumuz Anadolu Lisesi olmuştur.

Okulumuz 114 yıllık bir geçmişi ve aynı zamanda geleneği bünyesinde barındıran Kayseri Lisesi, kuruluşundan bu yana asli vazifesi olan insan yetiştirme ve vatan hizmetine sunma gayretini devam ettirmektedir.

Okulumuz 13 Eylül 1893 tarihinde DERECE-İ ULA MEKTEB-İ MÜLKİYE İDADİ'si adıyla kurulmuştur. İdadinin meydana gelmesinde bir merhale olan rüşdiye kısmı 1870 yılında Kayserili Ahmet paşa tarafından açılmıştır.

İlk yıllarda öğrenci sayısı azdı. Zamanla artarak 1895 - 1896 öğretim yılında 60'a çıktı ve aynı yıl sekiz mezun verdi. Okumaya olan ilginin artması üzerine konak ihtiyaca yetmez oldu. Bunun üzerine şimdiki lise binasının temeli atıldı. Birinci katı 1903'te tamamlandı. Aynı yıl içinde okul yeni binaya taşındı. 1908 - 1909 öğretim yılında öğrenci sayısı 141'e ulaştı. 1915 - 1916 öğretim yılında ise İdadi, Sultani ye çevrilerek 8. 9. sınıflar meydana getirildi. Aynı yıl okulun ikinci katı da tamamlandı.

İstiklal Savaşı'nda Kayseri Lisesi

1921 Ağustos'undaki Sakarya Savaşı esnasında her türlü ihtimali düşünen Ankara Hükümeti bir yenilgi meydana geldiği takdirde Kayseri'ye çekilme kararı verdi. Büyük Millet Meclisi'nin toplantıları için şimdiki Kayseri Lisesi'nin binası uygun görülerek gerekli tedbirler alınmıştır.

Kayseri Lisesi'nin son sınıf öğrencileri de Sakarya Savaşı sebebiyle cepheye gitmiş, vatan için şehit düşmüş ve Kayseri Lisesi 1920 - 1921 öğretim yılı mezuniyet defterine son sınıfların karşısına: Lise son sınıf talebeleri Sakarya Savaşı için cepheye gidip hepsi cephede şehit düştüğünden bu öğretim yılında okulumuz mezun verememiştir. ibaresi yazılmıştır.

Okulumuz emekli Müdür Yardımcılarından ve 100. Yıl Şeref Belgeselinin hazırlayıcısı Sayın Yusuf Özmerdivenlinin genelkurmay arşivinden yararlanarak tesbit edebildiği Şehit öğrencilerimizin listesi şöyledir;

MUSTAFA OĞLU İSMAİL
OSMAN OĞLU AHMET
ŞÜKRÜ OĞLU SEYİT AHMET
AHMET OĞLU MUSTAFA
NUMAN OĞLU MEHMET
HACIAHMET OĞLU MUSTAFA
HACIMEHMET OĞLU HALİL
NUH OĞLU CEMAL
EMİN OĞLU HACIMEHMET
DERVİŞ OĞLU AHMET

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder